H Πολωνέζικη Fezz Audio μας έχει ξεναγήσει στον ήχο της το προηγούμενο διάστημα, έχοντας πάρει δείγμα με τον ολοκληρωμένο και συνάμα προσιτό λαμπάτο ενισχυτή της Silver Luna Prestige.
Ένα διαμαντάκι με λυχνίες EL34 που υλοποιεί τοροειδείς παντού, αντί για τους πλέον κλασσικούς σε αντίστοιχες σχεδιάσεις μετασχηματιστές ΕΙ (πέρασε από τις δοκιμές στο hiendnews.gr).
Το ‘αδελφάκι’ της και πιστός συνεργάτης, η Toroidy (sklep.toroidy.pl), είναι μια κορυφαία, επίσης Πολωνική, εταιρία κατασκευής μετασχηματιστών υψηλών προδιαγραφών audio.
Με το ένα χέρι να νίβει το άλλο όσον αφορά την επιλογή εξαιρετικών σε ήχο ‘συστατικών’ επιτυγχάνεται συνεπώς η μεγάλη διαφορά στην διαμόρφωση μιας τελικής τιμής και πολύ υψηλών επιδόσεων που χαροποιεί για να μην πω ξαφνιάζει.
Στην σημερινή γκάμα των προενισχυτών κεφαλής πικάπ όπου και μας ενδιαφέρει εδώ, συναντάμε τρία μοντέλα: το Gaia MM που ουσιαστικά είναι το ‘μισό’ Gratia και συνοδεύει αποκλειστικά κεφαλές κινητού μαγνήτη (moving magnet) ή υψηλοέξοδες κινητού πηνίου (moving coil) στα μόλις 360 ευρώ φορώντας όπως και το Gratia υψηλού επιπέδου υλικά (τελεστικοί Burson Supreme Sound Opamp V5i, Toroidy.pl Αudio Τransformer), το Gaia Mini (επίσης καλά υλικά, πυκνωτές Nichicon Fine Gold, FET OPA 2132 Burr-Brown) στην απίθανη τιμή των 260 ευρώ και το κορυφαίο Gratia MM/MC της δοκιμής μας.
Το ‘Gratia’ στα πολωνέζικα σημαίνει ‘Ευγνωμοσύνη’, για να δούμε λοιπόν αν δικαίως προσδιορίσει η ονομασία του την τελική άποψη μας προς αυτό, μετρώντας τα όσα καλά κατέχει και προσφέρει στα συστήματα δοκιμής μας.
Κατ’ αρχάς το Gratia είναι ότι ανώτερο δημιούργησε η Fezz όσον αφορά τους προενισχυτές κεφαλής πικάπ.
Επίσης σημαντικότατο ανάμεσα σε όλα τα υπόλοιπα ενισχυτικά της …δεν είναι λαμπάτο! Ξεπακετάροντάς το εντυπωσιάστηκα από την στιβαρότητα του και το άριστο φινίρισμα όσο και από την ποιότητα των επίχρυσων εισόδων RCA. Επιτρέψτε μου, εντυπωσιάστηκα ακόμη και από το βάρος του, των τεσσάρων και κάτι κιλών.
Πάμπολλα άλλα στην ίδια κατηγορία δείχνουν πλαστικά παιχνιδάκια ‘φτερού’ ή υπερτιμημένα αλουμινένια κουτάκια μπροστά του, τουλάχιστον εκ πρώτης αν όχι τελικά σε ήχο που είναι και το σημαντικότερο. Εδώ το μεταλλικό σασί και η συνολική ποιότητα φινιρίσματος & κατασκευής κέρδισε πολλούς πόντους.
Η πρόσοψή του φέρει το λογότυπο της εταιρίας (φωτιζόμενο μπλε όταν βρίσκεται σε λειτουργία) και τίποτε περισσότερο – ούτε επιλογές, ούτε οθόνες, ούτε έντονα leds ενδείξεως, κάτι που προσωπικά έρχεται πιο πολύ στα γούστα μου
Δεν υπάρχει δυνατότητα επιλογής αντίστασης εισόδου για τις κινητού πηνίου (mc).
Ομοίως ούτε κάποιος επιλογέας χωρητικότητας για τις κιν. μαγνήτη (mm) παρά μπουτόν για το κέρδος των κεφαλών Gain: high ή low.
Ως συμβατή σταθερή λοιπόν διαβάζουμε την τιμή 47 kΩ και ένα εύρος 50 – 1 kΩ.
To Gratia σας επιτρέπει να έχετε συνδεδεμένους δύο βραχίονες-κεφαλές, μια mm και μια mc ταυτοχρόνως πάνω του, αλλάζοντας απλά την επιλογή input από mm/mc μπουτόν που βρίσκεται επίσης στην πίσω πλευρά.
Άλλοι τρείς επιλογείς-μπουτόν βρίσκονται εκεί, όπως το φίλτρο αποκοπής πολύ χαμηλών συχνοτήτων γνωστό και ως subtronic, τον επιλογέα σεταρίσματος του gain σε high & low όπως και την λειτουργία του stereo ή mono – είναι συμβατό και με μονοφωνικές κεφαλές.
Αν και δεν ανοίξαμε την συσκευή ώστε να την αναλύσουμε ενδοσκοπικά, γνωρίζουμε πως η πλακέτα της είναι βιδωμένη στο πάνω μέρος του σασί κοιτώντας προς τα κάτω, κοινώς ανάποδα. Κάτι που συνηθίζουν οι κατασκευαστές λαμπάτων ενισχυτών και προδίδει τις καταβολές της Fezz.
Ακούγοντας τα αυλάκια
Έχοντας το Gratia στο rack να καταλαμβάνει ένα ολόκληρο ράφι, πριν καλά καλά πατήσεις τον διακόπτη on στην δεξιά του πλευρά, η ψυχολογία σου ανεβαίνει.
Αδιαφορείς για κάποιους-πολλούς λόγους ως προς επόμενες Α/Β συγκρίσεις μιας δοκιμής, θες να το ακούσεις και θέλεις να ‘βγάλει ήχο’ ώστε να κερδίσεις ξοδεύοντας λιγότερα. Και αν είναι τόσο καλό τελικά να το αγοράσεις αμέσως.
Στα προκαταρκτικά, για την τροφοδοσία της συσκευής επιλέξαμε καλώδιο Shuko της Nordost, Blue Heaven AC όπως και ένα Van Den Hul The Mainsstream κατά περιόδους. Interconnects rca & phono επίσης από την Van Den Hul (Integration Hybrid) και TelluriumQ σειρά Blue phono.
Είμαστε λοιπόν έτοιμοι. Με πυξίδα την πρώτη διάσημη κεφαλή, Ortofon Blue 2M κινητού μαγνήτη στημένη στο πικάπ της EAT (European Audio Team) μοντέλο B-Sharp ξεκίνησαν και οι ακροάσεις.
Ακολούθησαν στην παρέα και οι κεφαλές Benz Ace M, Grado Sonata Ref. και Shelter 201-MM για την πληρέστερη των απόψεων έως τα χίλια ευρώ.
Συνολικά, το Gratia απέδωσε ακόμη και άστρωτο (!) έναν ευγενικό χαρακτήρα και μια έντονα παλλόμενη και ανάγλυφη σκηνή λες και δανείστηκε αρκετά από το πεδίο των λυχνιών.
Από την αρχική περίοδο μετά του τυπικού στρωσίματος των πενήντα ωρών και με τις Shelter & Ortofon ΜΜ στον βραχίονα της ΕΑΤ όσο και λοιπών πιο προσιτών πικάπ (Pro-Ject Τ1, Dynavox PS-300) μας ακούστηκε πάντοτε γεμάτο και χορταστικό σε σώμα, αποδίδοντας φυσικότερα σε σχέση με άλλα την σκηνή των έργων.
Αρκετά βραδινά δίωρα πέρασε καθαρά όλα εκείνα τα αναγνωριστικά χαρακτηριστικά της κάθε κεφαλής, εισάγοντας όμως στο όλο άκουσμα έναν εθιστικό ιδιαίτερο φωτισμό των μουσικών λες και θα έβρισκες κάπου μέσα στο κύκλωμα εκτός όλων και μια διπλοτρίοδο που συνέπραττε στην συνταγή.
Με κάποιες παραπάνω δεκαπέντε-είκοσι ακόμη ώρες σε χρήση, η σκηνή είχε πλέον άριστο παλμό, πολύ καλή λεπτομερή εστίαση σε βάθος-πλάτος μα και εκτεταμένο χαμηλό που τιμά τις προσιτές κεφαλές αυτές
Σε τόσο καλοηχογραφημένες δουλειές και με έμφαση στην άρτια μουσική μύηση των ερμηνευτών, εδώ στα έργα του Vivaldi, τα πάντα στην ηχητική αλυσίδα δείχνουν το πραγματικό τους πρόσωπο.
Έχοντας με το Gratia από την μια ελαστικότητα και ακρίβεια στα περιγράμματα και από την άλλη πλούσια υφή και μέγεθος, η κάθε κεφαλή έβγαλε πάθος.
Πέρα από το γεγονός ότι η Shelter 201 κινητού μαγνήτη μας απέδειξε κάθετη ικανότητα στα πατήματα και απόσβεση των χαμηλών συχνοτήτων που ξεπερνά το ‘εισαγωγικό’ της πόστο, η διαχρονική και πολυφορεμένη Benz Ace ευνοήθηκε και αυτή σε σώμα και όγκο κρατώντας το διάφανο και ανοικτό υψηλό της, σε ιδανική αναλογία.
Στον δίσκο αναφοράς Vivaldi In Venice, η Fezz μας κράτησε με ενδιαφέρον.
Ναι, από την αρχή ως το τέλος. Κάτι σημαίνει αυτό.
Το επίπεδο της παραγωγής είναι υψηλό, τέτοιο που με τον έναν ή τον άλλον τρόπο μια ικανή-λεπτομερής κεφαλή γνωρίζοντας πως να ροκάρει χωρίς να κουράζει, ζεσταίνει τα αίματα. Ιδίως όταν περνούν τα ατόφια ξύλινα ηχοχρώματα μιας καλογραμμένης Fender Stratocaster στα ηχεία σου, ένα οργανικό ‘υπόστρωμα’ που εύκολα χάνεται αν κάτι δεν το αφήνει.
Τόσο το ταλέντο της Blue 2M να φέρει σημαντικό ύψος σκηνής και την σημασία της στιγμής μπροστά σου -να ανεβάζει δηλαδή αδρεναλίνη- όσο και το κατάλληλο phono-stage εδώ να συνοδέψει με ταχύτητα, σε καθηλώνει.
Όπως και άλλα αριστουργήματα που ξεπήδησαν στις αρχές της δεκαετίας του ’90 από τη βορειοδυτική γωνιά των Η.Π.Α. καθώς ευρύτερα και παλαιότερα ροκ συγκροτήματα/άλμπουμ (βλέπε Van Halen – Fair Warning) ‘απαίτησαν’ να ακουστούν όπως το Gratia ξέρει να αποδώσει.
Η smokey voice της Krall ντύθηκε στα καλά της, χωρίς να βαρύνει από το Gratia και τις Grado Sonata 1 Reference (υψηλοέξοδη κινητού πηνίου 4.0mV) / Nagaoka MP-150 κινητού μαγνήτη ή να δείξει τάση επιθετικότητας μεσουψηλά και στις υψηλές. Η συνολική ροή μα και η βαρύτητα της κάθε νότας παρέμειναν σε πολύ υψηλά για την κατηγορία επίπεδα.
Μια ακόμη επιβεβαίωση της δυνατότητας προβολής όλων των στοιχείων εκείνων που απέδωσαν κεφαλαίους τίτλους στις κεφαλές αυτές, εδώ μέσω Fezz.
Μια ακόμη επαλήθευση ότι η μουσική πέρασε με την αξιοπρέπεια και μεγαλοπρέπεια που αρμόζει σε αναλογικές πηγές. Εδώ διαπιστώνω ξανά την ελαστικότητα του Gratia σε όλο το συχνοτικό. Στις Jazz ηχογραφήσεις διαπρέπει.
Μια πολύ ευχάριστη έκπληξη όπου κινούμενη στην κατηγορία κάτω των χιλίων ευρώ αποδεικνύει την ιδιαίτερη αξία της, από τα πρώτα μόλις ακούσματα. Ενθουσιάζει.
Υψηλές επιδόσεις όπου ξεφεύγουν πολύ από τα προβλέψιμα, κυρίως σε τομείς όπως η απόδοση φωνητικών έργων με την πρέπουσα ‘υγρασία’ και σώμα, κιθάρες με υφή και ρεαλισμό ηχοχρωμάτων και καθαρό, λεπτομερές χαμηλό.
Η γενική αίσθηση είναι μίας μεγάλης, έντονα παλλόμενης σκηνής με άριστη ανάγνωση λεπτομέρειας.
Ανεβάζει ακραία τις επιδόσεις των οικονομικών κεφαλών moving magnet, ενώ σε ακριβότερες επιλογές moving coil κεφαλών αποδεικνύεται τελικά ως μια απίθανη ευκαιρία στην σημερινή αγορά. Αυτό ακριβώς το δυσεύρετο στα χρήματα που θα εκτιμήσει τόσο ο μουσικόφιλος όσο και οι audiophiles.
Ο δεύτερος δε, εκείνος που στοχεύει και προγραμματίζει τακτά μελλοντικές αναβαθμίσεις κεφαλών ή πικάπ υπολογίζοντας να κρατήσει το δυνατόν περισσότερο έναν επιτυχημένο προενισχυτή κεφαλής, θα αντιληφθεί ότι τέτοια προϊόντα σπανίζουν
Digital Sources (Ψηφιακές Πηγές & Μετατροπείς): Metronome, Metrum, RT-Audio Design Orpheus HiRes Battery DAC,SOtM, Ideon Audio Mastertime & 3R
Streaming Music Services: Tidal premium, Spotify premium,
Preamps (Προενισχυτές): VTL, Conrad-Johnson,Audio Hungary
Τελικοί/Ολοκληρωμένοι Ενισχυτές: Jadis (ολοκληρωμένοι), RT-Audio Design, Musical Fidelity (various), VTL ST series Audio Hungary ,Canary Audio
Transports (CD/SACD/File): Musical Fidelity, MusiChi, Foobar2000, Hysolid, various PC-based others
Speakers (Ηχεία): ProAc Studio & Response series, Audio Solution (various),Klipsch Klipschorn, Club-27 Kurt mk2 Signature Kit, Triangle Various, Magnepan 30.7
Cables (Καλωδιώσεις): Nordost & TelluriumQ ηχείων & Analysis Plus ψηφιακά, Supra & Nordost USB cables, Alpha Core Goertz Sapphire Silver RCA, Pure Silver Cables, Van Den Hul interconnects (RCA)
Power Cables (Ρεύματος): IsoTek, Oyaide Tunami, Shunyata Research,Tellurium Q
Power Conditioning (Φίλτρα AC): Shunyata Research Hydra.
Τιμή: 630,-€ [ 504,-€ διάθεση με έκπτωση περιορισμένου διαστήματος 20%]
LINK
https://www.chameleonracks.gr/Fezz%20audio%20amplifiers/Gratia-MM-MC--en